ما را دنبال کنید

جستجوگر

موضوعات

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 3
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 10
  • بازديد ديروز : 43
  • بازديد کننده امروز : 4
  • بازديد کننده ديروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 53
  • بازديد ماه : 117
  • بازديد سال : 474
  • بازديد کلي : 1,740
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 18.217.190.58
  • مرورگر : Safari 5.1
  • سيستم عامل :

نرم افزار افزایش بازدید سایت

این برنامه با استفاده از IP ها و لوکیشن هاس مختلف بازدید وبلاگ و رتبه الکسای شما رو افزایش میده

امکان ورودی از گوگل هم داره که  رتبه وبلاگ شمارو توی گوگل افزایش میده

بعد از جست و جو های فراوان بهترین برنامه ممکن رو برای شما آماده کردم

این مطلب بصورت رایگان می باشد و در هر صفحه ای از وبسایت ها دیدین باز هم رایگان می باشد

 

نرم افزار افزایش بازدید

 



بعد از گذشت هفت هفته از محاکمه اندریاس برویک قاتل نژاد پرست نروژی گویا حوصله قضات سر رفته است.

عکاسان خبری یکی از پنج قاضی این دادگاه جنجالی را که بایددرباره سرنوشت این قاتل که ده ها نفر را در یک تفرجگاه خارج از اسلو به خاک و خون کشید تصمیم گیری کند در حال بازی ورق با لپ تاپ شکار کرده اند.
در این تصویر که روزنامه دیلی میل انگلیس آن را منتشر کرده قاضی هنینگ ایلسن به جای اینکه به شهادت یک پروفسور سوئدی درباره قاتل گوش دهد، در حال بازی ورق با لپ تاپ خود است
انتشار این تصویر خانواده 77 قربانی جنایت اندریاس برویک را خشمگین کرده است.
جالب اینجاست که سخنگوی دادگاه اندریاس برویک گفته است که قاضی کاملا حواسش به دادگاه بوده است.


ایرنه رام به خبرگزاری فرانسه گفته است راه های مختلفی برای تمرکز وجود داردو این قاضی از این طریق روی مذاکراتی که در دادگاه جریان داشته تمرکز می کرده است.
این اولین رسوایی در میان مقامات قضایی نروژ نیست. در ماه اوریل نیز یک قاضی بلند پایه بعد از اینکه کشف شد درباره پرونده ای که روی آن کار می کرده در فیس بوک مطلبی نوشته از کار برکنار شد.

 

 

عناوین مهمترین اخبار جهان
خلاصه مهمترین اخبار جهان از شب گذشته تا کنون به نقل از خبرگزاری های مختلف به شرح زیر است.

خاورمیانه و شمال آفریقا

- دستگاه قضایی تونس چند شهروند لیبایی عضو القاعده را به 20 سال زندان محکوم کرد.

- مقتدی صدر رهبر جریان صدر دخالت جامعه جهانی برای حل بحران عراق را خواستار شد.

- نیروهای رژیم آل خلیفه در بحرین در حمله به معترضین چندین نفر را زخمی کردند.

- درگیری نیروهای ارتش یمن با عناصر القاعده در استان ابین 13 کشته برجا گذاشت که 3 تن از آنها سرباز ارتش و 10 تن عضو القاعده بودند.

- رئیس سابق سرویس های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی "شین بت" نسبت به وقوع انتقاضه جدید فلسطینی ها در صورت شکست مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

- "دان مریدور" وزیر امور اطلاعات و انرژی رژیم صهیونیستی و همسرش در یک تصادف رانندگی در قدس اشغالی زخمی شدند.

آسیا

- زلزله ای به بزرگی 6.1 ریشتر شرق تایوان را لرزاند.

- کره شمالی بر تصمیم خود مبنی بر عدم آزمایش هسته ای جدید در شرایط فعلی تاکید کرد.

آمریکا

- معاون وزیر دفاع آمریکا برای بررسی ارسال کمک ناتو به افغانستان از طریق پاکستان وارد اسلام آباد شد.

اروپا

- "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که کشورش از کناره گیری "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند.


كيوسك‌هاي عجيب تلفن، جاذبه‌ جديد گردشگري برزيل
دولت برزيل نيز قصد دارد در تمامي شهرهاي اين كشور به ويژه شهرهاي ميزبان مسابقات جام‌جهاني فوتبال 2014 و بازي‌هاي المپيك 2016، اقدام به نصب اين كيوسك‌هاي عجيب كند.

نصب كيوسك‌هاي عجيب تلفن در شهرهاي مختلف برزيل به جاذبه‌هاي جديد گردشگري اين كشور تبديل شده‌ است.

به گزارش ايسنا، در هفته‌هاي اخير كيوسك‌هاي عجيب تلفن كه از مدتي قبل در شهرهاي مختلف كشور برزيل به ويژه شهرهاي گردشگري ريودوژانيرو و سائوپائولو نصب شده‌اند، به جاذبه‌هاي جديد گردشگري اين كشور تبديل شده‌اند.

به گزارش آنديانا، كيوسك‌هاي عجيب تلفن كه به شكل اندام‌هاي بدن انسان، اتومبيل، هواپيما و شخصيت‌هاي كارتوني هستند، در هفته‌هاي اخير به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته و دولت برزيل نيز قصد دارد در تمامي شهرهاي اين كشور به ويژه شهرهاي ميزبان مسابقات جام‌جهاني فوتبال 2014 و بازي‌هاي المپيك 2016، اقدام به نصب اين كيوسك‌هاي عجيب كند.

برزيل در سال 2011 ميزبان حدود 5/5 ميليون گردشگر بود كه از رشد پنج درصدي در مقايسه با سال 2010 حكايت دارد. بيشترين گردشگران برزيل در سال گذشته از كشورهاي آرژانتين، اروگوئه‌ و شيلي بودند، اين در حاليست كه تعداد گردشگران چيني و روس در سال 2011 نسبت به سال 2010 حدود 48 درصد افزايش داشته است.

برزيل از سال‌ها قبل به دليل داشتن بناهاي تاريخي، سواحل زيبا، كوه‌ها و جنگل‌هاي بكر يكي از قطب‌هاي گردشگري منطقه‌ي آمريكاي جنوبي به شمار مي‌رود كه حاصل آن تبديل شدن صنعت گردشگري به دومين منبع درآمد اين كشور پس از صادرات محصولات كشاورزي است.


دیدار مسوولان جشنواره دیجیتال امام هادی با مراجع
مسئولین دبیرخانه جشنواره ملی تولیدات دیجیتالی امام هادی علیه السلام, با علمای اعلام قم و اساتید برجسته حوزه علمیه دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه فعالان مجازی، مسئولین دبیرخانه جشنواره ملی تولیدات دیجیتال امام هادی علیه السلام با حضور در بیت و دفتر علمای اعلام و اساتید عالی حوزه علمیه قم دیدار در ارتباط با موضوع جشنواره با این حضرات به گفتگو پرداخته و گزارشي از روند اجرايي ارائه نمودند (كه در مجموع 3400اثر در سايت امام من در بخش هاي مختلف مسابقه توسط علاقه مندان ارسال گرديده) و همچنين رهنمودهای آنها را برای بهره برداری هر چه بیشتر از جشنواره دریافت نمودند.

در نخستین دیدار مسئولین دبیرخانه جشنواره با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر و نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله سعیدی در این دیدار ضمن تشکر از فعالیت های انجام گرفته در شهرداری تهران از باب فرهنگی و اجتماعی از مسئولین جشنواره خواست تا با اهتمام بیشتر به مسئله امام هادی علیه السلام مردم را نسبت به استفاده از مباحث مرتبط با امام هادی علیه السلام ترغیب کنند.

در ادامه این دیدار ها، مسئولین همایش با حضور در بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) با نوه ایشان حضرت آیت الله علوی بروجردی به گفتگو پرداختند، در این گفتگو آیت الله علوی بروجردی از بی اطلاعی شیعیان خصوصا در ایران از زندگانی ائمه معصومین سلام الله علیها گله کرده و از مسئولین همایش خواست تا با اهتمام بیشتر نسبت به شناساندن زندگانی پر خیر و برکت امامان معصوم به مردم و شیعیان زمینه اتفاق افتادن چنین اهانت هایی را بخشکانند.

آیت الله کعبی به عنوان سومین استاد حوزه علمیه که مسئولین دبیرخانه جشنواره با وی دیدار کردند، در ابتدا با اشاره به معنی مراوطه وظیفه فعالین فضای مجازی را مراوطه یعنی نگهبانی برای اینکه اطلاع پیدا کنند که دشمن چه زمانی می خواهد به آنها حمله کرده و آنها نسبت به این حمله دشمن مردم را آگاه کنند, این دیدار در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ادامه این دیدار ها مسئولین دبیرخانه با حضور در موسسه اسراء به گفتگو با آیت الله جوادی آملی پرداختند؛ حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به معنی غیرت و فرد غیرتمند, مهمترین زمینه های غیرت را غیرت در دین عنوان کرد.

مسئولین ستاد دبیرخانه جشنواره در ادامه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی از نصایح ایشان در باب برگزاری جشنواره استفاده کردند.

ایشان با اشاره به این مطلب که امام هادی علیه السلام به دلیل شرایط خاصی که داشتند در وضعیت سختی زندگی می کردند و همیشه تحت نظر دشمنان بود, اظهار کرد: ما از هیچکدام از ائمه مان به اندازه امام هادی علیه اسلام معجزه سراغ نداریم, امام هادی علیه السلام آغاز زمینه سازی ها برای شروع غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بر عهده داشتند.

در ادامه این دیدارها حضرت آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این مطلب که این حرکت حرکت بزرگ و لازمی بوده, عنوان کرد، همانقدری که دشمن می تواند از جنگ نرم استفاده کنند, ما نیز می توانیم از این ابزار استفاده کنیم و با استفاده از آنها به تبلیغ فرهنگ دینی خود بپردازیم.

گفتنی است طرح ملی نخستین جشنواره تولیدات دیجیتال امام هادی علیه السلام توسط خانه فعالان مجازی(سايت امام من ) در سه بخش و با اهداف تولید آثار و شناساندن ابعادی شخصیتی، تبيين اهميت و گسترش فرهنگ وبلاگ نويسي در زمينه توسعه، تبليغ و ترويج معارف اهل بیت علی الخصوص امام نقی علیه السلام، ترغيب و تشويق قشر جوان و فرهيخته به استفاده بهتر از خدمات آن لاين و جهت‌دهي به آنها، توليد محتوايي و تجميع اطلاعات اهل بیت در محيط‌ هاي تحت وب و اطلاع رساني فعاليت‌هاي فعالان فضای مجازی در حوزه اهل بیت در سطح كشور از 5 خرداد ماه آغاز و اختتامیه آن 29 خرداد ماه در ايوان شمس مصادف با مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم برگزار می شود.

همچنين قرار است در مراسم اختتاميه اين مراسم از نرم افزار آثار امام هادي (ع) رونمايي شود و برنامه ويژه اي توسط معلولين فضاي مجازي به اجراء گذاشته شود.


نرخ مالیات بردرآمد اصناف تعیین شد
وی با بیان اینكه از ابتدای تیرماه امسال واحدهای صنفی باید نسبت به تكمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام كنند ، از واحدهای صنفی خواست تا به موقع نسبت به این امر اقدام كنند .
رییس شورای اصناف كشور از توافق امروز ( سه شنبه ) نمایندگان مجامع صنفی توزیعی و تولیدی پس از چندین جلسه با مسئولان امور مالیاتی كشور درباره نرخ مالیات بردرآمد اصناف در سال 1390 خبرداد و گفت كه این نرخ همچون سال قبل از آن 15 درصد تعیین شده است.

' قاسم نوده فراهانی ' در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس توافق حاصله با ' علی عسگری ' رییس سازمان امور مالیاتی كشور و نمایندگان این سازمان ، مقرر شد برای سال گذشته 96 درصد واحدهای صنفی همچون سال 1389، 15 درصد مالیات بر درآمد دهند و چهار درصد نیز نمونه گیری شود.

به گفته وی، براساس این توافق، از چهار درصد واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی توسط مسئولان امور مالیاتی نمونه گیری می شود.

رییس شورای اصناف كشور به یكی از تفاوت های توافق امسال با سال گذشته اشاره كرد و افزود: اگر در مواردی مودیان در حوزه اتحادیه و مالیات بر درآمد با مشكلی مواجه شوند و احتمال ضرر و زیانی باشد كه قابل طرح در وزارت امور اقتصادی و دارایی است، با مستندات به مجمع صنفی ارایه كنند تا این موضوع پیگیری شود.

وی با بیان اینكه از ابتدای تیرماه امسال واحدهای صنفی باید نسبت به تكمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام كنند ، از واحدهای صنفی خواست تا به موقع نسبت به این امر اقدام كنند .

فراهانی افزود: از آن دسته از واحدهای صنفی كه برگه قطعی مالیات بردر آمد سال گذشته خود را دریافت نكرده اند ، درخواست می شود تا هرچه زودتر نسبت به دریافت آن اقدام كنند چرا كه آنها باید تا 15 تیرماه آینده برگه قطعی را ارایه كنند .

 کنکور در چین و ترکیه و ژاپن چگونه است؟

جام جم نوشت:تنها چند روز دیگر به زمان برگزاری کنکور سراسری در ایران​ مانده است و بیشتر از یک میلیون و 70 هزار دانش‌آموز ایرانی برای ورود به دانشگاه‌های کشور با یکدیگر رقابت خواهند کرد. گرچه مطابق آمارهای سازمان سنجش، از سال 1382 تا امروز، هرساله از تعداد متقاضیان این آزمون سراسری کاسته شده است


و حالا دیگر وضع به جایی رسیده که مطابق آمارهای وزارت علوم، بالغ بر 250 هزار ظرفیت خالی در مقطع کارشناسی وجود دارد، اما همچنان تب و تاب کنکور سراسری در ایران و رقابت برای قبول شدن در ​دانشگاه‌های مطرح کشور​ به قوت خود باقی است.

اما داستان کنکور و مشقات این ماراتن نفسگیر، تنها مختص دانش‌آموزان ایرانی نیست در برخی کشورهای جهان نیز آزمون‌های سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که از بعد فراگیر بودن و تاثیرات اجتماعی، آموزشی و روانی آن، دست کمی از کنکور ما ندارد.

علاوه بر کشور ما، در کشورهایی مثل چین، ترکیه و ژاپن هم آزمون‌های متمرکزی برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی برگزار می‌شود که البته نوع و حتی انگیزه برگزاری کنکور در هر کدام از این کشورها با یکدیگر تفاوت اساسی دارد.

می‌توان گفت عمدتا در کشورهایی که تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها یا متقاضیان «رشته محل‌هایی خاص» با میزان ظرفیت‌های آموزش عالی در آن کشور همخوانی ندارد یا همچنین تحصیلات عالی برای کسب جایگاه اجتماعی و شغلی در آن جامعه اهمیت بسزایی دارد، برگزاری کنکور با تمام چالش‌ها و کژکارکردهایش به شیوه‌ای برای گزینش و فیلترینگ دانش‌آموزان مبدل می‌شود.

کنکور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان

چندی قبل خبری در خصوص وضعیت کنکور در کشور چین منتشر شد که در آن دانش‌آموزان چینی به کمک سرم‌های تقویتی، خود را برای شرکت در کنکور سراسری آماده می‌کردند.این خبر و عکس‌های منتشر شده از یک دبیرستان چینی که در آن دانش‌آموزان زیر سرم‌های تقویتی درس می‌خواندند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت، به گونه‌ای که با بالا گرفتن انتقادات نسبت به این وضعیت ناگوار، مقامات چینی نیز وادار شدند در رابطه با این موضوع به رسانه‌ها و افکار عمومی پاسخ دهند.

در همین خصوص، رئیس دپارتمان آموزشی دولت چین با ذکر این موضوع که دانش‌آموزان با نظارت دولت از داروهای تقویت کننده استفاده می‌کنند، سعی در موجه جلوه دادن این وضعیت داشت و عنوان کرد: دولت چین برای هر دانش‌آموز کنکوری این کشور، ده یوآن یارانه سرم آمینو اختصاص داده است و هر دانش‌آموزی که احساس کند موقع درس خواندن، حال و روزش خوب نیست می‌تواند از مسئولان، تزریق سرم را درخواست کند.

این مقام چینی یادآوری کرده است: «به خاطر این‌که در وقت دانش‌آموزان صرفه‌جویی شود، تصمیم گرفته شده تزریق سرم‌ در محل درس‌خواندن انجام شود تا دانش‌آموزان نیاز به درمانگاه رفتن نداشته باشند!»

در کشور چین با جمعیتی حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر، آموزش عالی در دانشگاه‌ها از جمله پرطرفدارترین راه‌هایی است که دانش‌آموزان چینی برای ادامه مسیر زندگی خود انتخاب می‌کنند.

دانش‌آموزان فقیر چینی عمدتا به دلیل نداشتن سرمایه برای راه‌اندازی یک کسب و کار پردرآمد و همچنین دانش‌آموزان مرفه برای وجهه اجتماعی و امکان اخذ پست‌های مدیریتی در آینده شغلی‌شان، شانس خود را برای شکستن ​دیوار کنکور چین​ که در زبان محلی به این آزمون سراسری ​گائو کائو​ می‌گویند، آماده می‌کنند.

در حالی که ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانش‌آموزان چینی، نزدیک به هفت میلیون کرسی دانشگاهی است اما بیش از 9 میلیون نوجوان چینی در سال 2012، خود را برای شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌های این کشور آماده می‌کنند.

در واقع، جمعیتی نزدیک به دو میلیون دانش‌آموز چینی، بر باد رفتن آرزوها و تلف شدن یک سال از عمر خود را در پایان این زورآزمایی دشوار تجربه خواهند کرد و خطر لمس همین تجربه تلخ موجب شده است نوجوانان چینی که در سنین بسیار حساسی قرار دارند، ترجیح دهند حتی با توسل به دارو و سرم هم که شده، در صف طویل مردود شده‌های کنکور قرار نگیرند.

سنت کنکور در ترکیه

علاوه بر ایران و چین که در آن کنکور دیگر به عنوان یک چالش آموزشی با تاثیرات اجتماعی گسترده درآمده است، در ترکیه نیز برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها، آزمون ورودی سختی برگزار می‌شود. نظام آموزشی ترکیه در ابعاد گوناگونی به نظام آموزشی ایران شباهت دارد به طور مثال، آمار جمعیت ترکیه به جمعیت ایران بسیار نزدیک است و در ترکیه نیز همانند ایران بیش از 14 میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌های دولتی و خصوصی درس می‌خوانند.

در این کشور، هر ساله بیش از دو میلیون دانش‌آموز ترکی در کنکور شرکت می‌کنند و با ​ آن که طی سال‌های اخیر، مراکز آموزش عالی غیردولتی از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده؛


اما همچنان آمارهای قبولی در کنکور برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه حدود 25 درصد کل متقاضیان است.در کنکور ترکیه، علاوه بر آزمون هوش و استعداد تحصیلی از دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، جغرافیا و زیست‌شناسی دوره دبیرستان نیز آزمون تستی گرفته می‌شود


و هر دانش‌آموز ترکی در صورت مجاز بودن برای انتخاب رشته​ می‌تواند شانس خود را برای قبولی در هر رشته دانشگاهی که تمایل دارد، بیازماید. البته برای ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در ترکیه، دیگر کنکور سراسری برگزار نمی‌شود؛ بلکه هر دانشگاه مطابق ضوابط و استانداردهای آموزشی خود مجاز خواهد بود از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افراد شایسته و مدنظر دانشگاه را انتخاب کند.

ژاپن هم کنکور دارد؛ حتی با صندلی خالی

شاید جالب باشد بدانیم در ژاپن توسعه یافته نیز هر ساله کنکور متمرکز در سراسر این کشور آسیایی برگزار می‌شود. مطابق آمارهای دولت ژاپن، تنها حدود 15 درصد از دانش‌آموزان ژاپنی در فاصله بین سال‌های 1950 تا 1960 میلادی در دانشگاه‌های این کشور پذیرفته می‌شدند؛ اما امروزه به دلیل وجود فرصت‌های شغلی گسترده در سرزمین آفتاب تابان، کهنسال شدن هرم سنی جامعه ژاپن و کاهش متقاضیان ورود به دوره‌های آموزش عالی، دانشگاه‌های این کشور نیز دارای ظرفیت‌های خالی شده‌اند.

البته وجود کرسی‌های خالی در دانشگاه‌های ژاپن سبب نشده است کنکور سراسری در این کشور به طور کامل حذف شود، بلکه هنوز هم رقابت برای ورود به دانشگاه‌های مطرح دولتی در بین دانش‌آموزان ژاپنی وجود دارد به گونه‌ای که دانش‌آموزان ژاپنی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی باید ابتدا حداقل نمرات را در آزمون سراسری کسب کنند و سپس در آزمون اختصاصی دانشگاه مورد نظرشان نیز شرکت کنند. از سوی دیگر، آموزشکده‌های آموزش عالی غیردولتی در ژاپن ملزم نیستند که برای پذیرش دانشجویان از کانال کنکور سراسری اقدام کنند؛ بلکه این مراکز عمدتا از طریق آزمون اختصاصی منتسب به همان مرکز دانشگاهی به جذب دانشجویان روی می‌آورند.

در هر حال نباید از یاد برد که ژاپن در فهرست قوی‌ترین اقتصادهای جهان قرار دارد و هر ساله این کشور بیش از پنج تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد؛ شاید به دلیل همین ساختار مطلوب صنعتی و شغلی باشد که قبول شدن یا نشدن در کنکور سراسری در ژاپن، به عنوان فاکتوری تعیین کننده در سرنوشت دانش‌آموزان این کشور شناخته نمی‌شود.

به بیان دیگر، به دلیل رشد روز افزون تولید ملی در ژاپن، تکیه بر فناوری‌های علمی در این کشور، پتانسیل بالای بازار کار برای جذب نیروی متخصص و اهمیت دادن به نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه، بسترهای متعددی برای پیشرفت دانش‌آموزان ژاپنی مهیاست که مجموع این شرایط موجب شده است حداقل از خودکشی‌های پس از اعلام نتیجه کنکور در این کشور خبری نباشد.

 یارانه 4.5 میلیون نفر با چه ملاکی حذف شد؟

آفتاب: ارسال پیامک ها ی حذف یارانه نقدی هم که البته گفته شده بود اجباری نیست، موج دیگری از نگرانی ها بین افکار عمومی ایجاد کرد.گزارش های رسیده از مردم حاکی از این بود که پیامک ها حتی برای گروهی از کارگران و کارمندان هم ارسال شده است.

بعد از این ماجرا بود که واریز مابه التفاوت 28 هزار تومانی یارنه نقدی نیز خبر ساز شد و در ادامه پیامک های حذف، این بار این 28 هزار تومان ها بودند که به حساب همه سرپرستان خانوارها واریز نشدند و عده ای را محروم گذاشتند.

اما در حالی که گلایه های یارانه ای مردم و اقتصادی ها بلند شده بود، دولت اعلام کرد کسانی که پیامک حذف یارانه نقدی دریافت کرده اند یا مابه التفاوت 28 هزار تومانی به حساب آنها واریز نشده است می توانند با مراجعه به سایت رفاهی گزینه عدم تمایل به انصراف از دریافت یارانه نقدی را انتخاب کنند.

در هر حال نتیجه این شد که بسیاری از مردم برای ثبت گزینه عدم انصراف، از 7 خوان سایت رفاهی گذشتند و بعد از تحمل مشکلات فروان موفق به ثبت درخواست خود شدند.

حالا امابر اساس اخبار رسیده از شاهدان عینی به شفاف؛ 28 هزار تومان مابه التفاوت یارانه نقدی که حالا به یارانه نان تبدیل شده و قابل برداشت شده، برای بسیاری از خانوارها که پیامک انصراف دریافت کرده بودند واریز نشده است.

در این میان دبير ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها خبر از حذف یارانه 4.5 میلیون نفر داده است تا این اخبار تایید شود.

به گزارش شفاف،دبير ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها اعلام كرده: پيش از حذف برخي اقشار از سيستم دريافت يارانه نقدي 74.5 ميليون نفر يارانه مي گرفتند، اما اين رقم هم اكنون به 70 ميليون نفر كاهش يافته است.

محمدرضا فرزين درباره‌ي اين كه آيا باز هم تعداد دريافت‌كننده يارانه كاهش خواهد يافت؟ گفت:‌ما هم اكنون در حال بررسي اين موضوع هستيم.

وي با اشاره به اين كه بخشي از افراد حذف شده از فهرست دريافت‌كنندگان يارانه، ايرانياني هستند كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، درباره چگونگي شناسايي افراد داراي تمكن مالي گفت: به هر حال ما از خيلي پايگاه‌هاي اطلاعاتي استفاده كرده‌ايم و نظام مشخصي براي شناسايي اين افراد داريم.

اما وی درباره این منابع و پایگاه های اطلاعاتی توضیح نداد تا این مساله همچنان سوال بزرگ افکار عمومی باقی بماند و ابهامات دربار عادلانه بودن این حذف ها همچنان برقرار باشد.

باید منتظر ماند و دید در ادامه یارانه نقدی چه کسانی حذف خواهد شد؟

نسیم خنکی که از دریا به ساحل می‌وزد و با خود نم دریا را به صورتت مي‌نشاند وديدن منظره دل‌انگيز شيرجه حواصيلها به داخل آب دريا و بالا وپايين پريدنهاي ماهي‌هاي ريز و درشت و پودر شدن آب دريا روي صخره‌ها، به قدري دلچسب و نشاط‌آور است كه جايي براي خستگي روزانه در ساحل زيباي بندرعباس باقي نمي‌گذارد، اما ....

اين روزها زيبايي هاي ساحل بندرعباس با وجود موش هايي كه بی هیچ ترسی از انسان در ساحل جولان می‌دهند كمرنگ‌ تر شده و چهره ناخوشايندي به ساحل بخشيده است موشهايي كه اگر برايشان فكري نشود آرامش را از تن كساني كه براي رفع خستگي به ساحل پناه برده‌اند، مي‌ربايد.

به گزارش ایسنا، در چند سال اخیر با اجرایی شدن طرح بلوار ساحلی چشم‌انداز ساحل بندرعباس تغییر چشم‌گیری داشته است. بهتر و بدتر شدن این چشم‌انداز موضوع بحث نگارنده نیست موضوع سنگ‌هایی است که به منظور موج‌شکن و ایجاد حوضچه‌های آب در امتداد نوار ساحلی ریخته شده‌اند و به زیستگاه و پناهگاهی برای موشهایی بدل شده که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. تعداد موش‌ها در ساحل آنقدر زیاد است که اگر لحظه‌ای غافل شوی هم سفره‌ات می‌شوند.

با نگاهی به آمار ورود گردشگر در سال گذشته و تنها در نوروز امسال می‌بینیم بندرعباس در کنار استان‌هایی چون فارس، اصفهان، خراسان رضوی و گلستان یکی از پنج شهر پر بازدید کشورمان است. شهری که دریا و ساحلش مهمترین شاخص جذب گردشگر محسوب می‌شود. این در حالی است که با وجود موش‌ها و لانه کردنشان بین سنگ‌های ساحلی، دریا جذابیتش را برای گردشگرانی که بندرعباس را برای گذران تعطیلات خود انتخاب کرده‌اند از دست داده است.

زهرا و دوستانش شهروندان شیرازی هستند که بندرعباس را برای گذران تعطیلات خود انتخاب کرده‌اند و به شدت از وضع موجود اظهار نارضایتی می‌کنند و به خبرنگار ایسنا می‌گویند: من دریا را خیلی دوست دارم و همیشه نگاه کردن به آن باعث آرامشم بوده است اما چند ساعت پیش که بخشی از ساحل را برای نشستن انتخاب کردیم، موشی به بزرگی یک گربه به سمت ما آمد و تنها کاری که توانستیم کنیم این بود که جیغ بزنیم و پا به فرار بگذاریم. من کیلومترها راه را برای دیدن دریا به اینجا آمده‌ام؛ معلوم نیست ساحل بندرعباس سهم موش‌هاست یا آدم ها؟! حیف این ساحل نیست که با وجود این موش‌ها بلااستفاده مانده است؟! مسوولان باید هر چه زودتر برای این مشکل چاره‌ای بیاندیشند.

محمد شهروند 25 ساله‌ی بندرعباسی می‌گوید: چند سالی است که ساحل و پارک‌های بندرعباس پر از موش‌ها شده است؛ شاید دیدن موش در شهرهای پیشرفته و مدرن دنیا در خیابان‌ها و مکان‌های تفریحی عجیب باشد اما دیدن موش‌ها برای ما یک امرعادی شده و اگر یک روز آن‌ها را نبینیم نگران می شویم! اگر به همین شکل ادامه پیدا کند روزی جمعیتشان از مردم شهر هم بیشتر می‌شود، البته اگر تا الان نشده باشد. همه‌ی شهروندان از این موضوع ناراضی هستند به همين دليل مسوولان باید هر چه زودتر با اجرای طرحی ضربتی موش‌ها را نابود کنند.

موش حیوانی موذی و انتقال دهنده‌ بیماری‌های مختلف به انسان بوده و بدیهی است وجود آنها در محل زندگی انسانها تهدیدی جدی بر سلامت جامعه محسوب می‌شود. جونده‌ای که علاوه بر انتقال بیماری تاکنون با جویدن سیمها و ریشه‌های درختان و در برخي موارد حمله به انبارهای مواد غذایی ضربه‌هایی جدی به زیر ساختهای شهری وارد کرده است.

"راحله ملایی" رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر بندرعباس درباره رفع مشکل حاد محیط زیست بندرعباس به ویژه در بخش جوندگان گفت: ضرورت شرکت و مساعدت و همچنین تدوین نظامی پیگیر و مشترک بین بخش خصوصی و ادارات و ارگان‌های مرتبط در حل مشکل موش‌ها در شهر بندرعباس احساس می‌شود. شهرداری، مرکز بهداشت و فرمانداری سه ارگانی هستند که باید در این امر مشارکت داشته باشند ولي متاسفانه هر کدام این مسوولیت را بر عهده دیگری می‌اندازد.

وی در ادامه افزود: سنگ‌های موجود در ساحل، پارک‌ها و موج شکن‌ها باعث بوجود آمدن جایگاهی برای رشد و تولید مثل مناسب موش‌ها بوده است، حال آنکه اگر در زیبا سازی ساحل با یک نگاه کارشناسی از سنگ‌های اسیدی و قلیایی یا مصالح خاص استفاده می‌شد می‌توانست گامی موثر در کنترل موش‌ها باشد.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه، افزود: تشکیل یک کمیته ویژه با رویکرد مطالعاتی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی امری حیاتیست تا در این کمیته برای از بین بردن موش‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود. واگذاری این مسوولیت به این و آن مشکل شهر بندرعباس را حل نخواهد کرد. تنها با تقسیم کار می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت و تنها با در نظر گرفتن هزینه‌ای بالغ بر 700 میلیون این مشکل را می توان رفع کرد.

شهرداری همواره به عنوان ارگانی که طرح اجرایی مبارزه با موش را عهده‌دار بوده است تاکنون در این امر کوتاهی مشهودی داشته و عدم پاک سازی و سالم‌سازی محیط شهری در بندرعباس وعدم نظارت در جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها در این شهر باعث نشر و نمو و انتشار موش‌ها شده است. نداشتن سیستم دفع مناسب فاضلاب و دفع نادرست آن بخصوص در دریا، نیز ازعوامل ازدیاد موش در شهر بندرعباس است. همچنین عدم لایروبی مناسب خورها و مسیل‌ها باعث ایجاد پناهگاهی مناسب برای موش‌ها بوده است. جوندگان خصوصا موشها براي توليد مثل و ازدياد جمعيت خويش به سه چيز احتياج دارند، غذا، آب و پناهگاه كه هر سه در اغلب موارد در زباله هاي شهري و فاضلاب‌ها وجود دارند.

به نظر می‌رسد عدم توجه به مشکلات کوچک و ریشه دواندنشان باعث ازدياد موش در بندرعباس شده است که در حال حاضر تنها با صرف وقت و هزینه‌ای کلان قادر به جبران آن هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و ضرورت از بین بردن موش ها اما شهرداری بودجه لازم را برای از بین بردن جوندگان در سطح شهر ندارد.

"عبدالحسین دبیده" در گفت و گو با ایسنا افزود: هیچ طرح ضربتی تاکنون برای از بین بردن این جوندگان از سوی شهرداری اجرا نشده که دلیل اصلی آن کمبود بودجه است.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس اضافه کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در راستای اجرای این طرح برای هر منطقه 50 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده که چینن بودجه‌ای برای اجرا در نظر گرفته نشده است.

دبیده ادامه داد: به رغم تمامی جلساتی که در فرمانداری برای پیگیری این موضوع گرفته شده اما همچنان این اولویت و ضرورت از سوی مرکز بهداشت به عنوان متولی سلامت در جامعه، اعلام نشده است.

وی در ادامه افزود: باید متذکر شد که به صورت اولویت، سازمان فضای سبز اقدام به تله گزاری و از بین بردن موشها از طریق سم کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با توجه به دلايل متفاوت وجود موش در بندرعباس، اظهار کرد: در حال حاضر تلاش شهرداری در مکانیزه کردن دفع زباله از بین بردن آلودگی، گسترش بهداشت شهری و کم شدن جوندگان و حیوانات موذی است. بسیاری از موارد وجود دارد که باعث به وجود آمدن موش در شهر است مانند اسکله‌ها و کشتی که این امر نظارت مرکز بهداشت را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین متولیان اجرای این طرح مرکز بهداشت است که باید با اعلام همکاری با شهرداری، جوندگان و به ویژه موش‌ها را از بین ببرند.

موش‌ها به عنوان ناقلین بسياري از بيماري‌ها زندگی شهرنشینی را به مخاطره می‌اندازند. از طاعون گرفته تا تب تیفوس ( حاصل گاز گرفتگی ساده ) تا بيماري لپتوسپيروز ( که عامل آن تغذيه از مواد غذايي آلوده به مدفوع موش بيمار است) و اسهال آميبي و انتقال كرم كدو و تريشين كه بیماری‌هاي قابل انتقال از موش هستند.

در اسفند ماه سال گذشته دکتر "محمود حسین‌پور" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در شورای سلامت و امنیت غذایی خواستار مبارزه جدی با جوندگان موذی به خصوص موش‌ها شد و گفت: به رغم آنکه برنامه‌ای عملیاتی و آموزشی از جانب مرکز بهداشت استان ارائه شده است از ابتدای سال 90 تا کنون شاهد هیچگونه برنامه‌ اجرایی نبوده‌ایم.

حسین‌پور در ادامه‌ سخنانش از طرح تحقیقاتی مشترکی با انستیتو پاستور ایران در خصوص شناسایی گونه‌های مختلف موش در بندرعباس خبر داد و گفت: با تحقیق روی موشهایی که از طریق تله از نقاط مختلف شهر بندرعباس گرفته شدند مشخص شد که تمام موشهای شهر حامل کنه هستند و با نمونه گیری‌های بعدی می‌توانیم بیماری‌های دیگری را که موشها ناقل آنها هستند شناسایی کنیم که مشاهدات بعد از اتمام تحقیقات اعلام خواهد شد.

اما با گذشت بیش از چهارماه از بحث پیرامون مبارزه‌ی اساسی با موش‌ها بنظر می‌رسد طرح تحقیقاتی مشترک بدون نتیجه‌ی نهایی رها شده و ما هنوز در بوستانها، پارکها، ساحل و حتی اماکن فروش مواد غذایی شاهد موش هایی هستیم که روزانه بر تعدادشان افزوده می‌شوند.

در شهرهای بندری کشتی‌های تجاری علاوه بر کالاهایی که با خود به بندرگاه حمل می‌کنند حامل موشهایی هستند که از نژاد‌های مختلف و کشورهای دیگر به این بندرگاهها نقل مکان کرده‌اند.

موش‌هاي خانگي، موش سیاه و موش قهوه‌ای (موش فاضلاب) از جوندگانی هستند که به طور پراکنده در بندرعباس دیده می‌شوند.

مبارزه با موش و حیوانات موذی از دیر باز در جوامع بشری مطرح بوده است و از این رو مبارزه‌ی بیولوژیک ، مبارزه مکانیکی و مبارزه شیمیایی از راههای مبارزه با موش در این جوامع بوده است. با توجه به اینکه پیشگیری به مراتب آسان‌تر و بی دردسرتر از درمان است. جمع‌آوری صحیح و بهداشتی زباله‌ها و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر سیستم فاضلاب شهری و جلوگیری از ریزش آن به دریا و همچنین لایروبی خورها و جوي‌های آب می‌تواند از عوامل پیشگیری کننده باشد. اما مبارزه با موش در بندرعباس از پیشگیری گذشته است و ابتدا باید راه حلی مناسب برای نابودی آنها اندیشید. از دیر باز ضرب المثل یک دست صدا ندارد را شنیده‌ایم . استفاده از دیدگاه های کارشناسان بهداشت محیط و محیط زیست در کنار عوامل اجرایی شهرداری و حمایت کامل فرمانداری می تواند کارگروهی مناسب را برای رفع این مشکل تشکیل دهد تا هر چه زودتر شهروندان بندرعباسی شاهد از بین رفتن موش‌ها و پاک شدن ساحل و اماکن تفرحی این شهر از این جونده‌ی موذی باشند.

یک محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس که در سال 1376 تحقیقی در زمینه شناسایی گونه‌های موش و تخمین میزان وفور آنها در مناطق مختلف شهر انجام داده است، در مورد گونه‌های شناسایی شده موش در شهر بندرعباس به خبرنگار ایسنا، گفت: در مطالعه‌ای که در سال 1376 انجام دادیم پنج گونه جونده در شهر و حومه بندرعباس شناسایی کردیم (دو گونه جونده به نام‌های جربیل هندی و جربیل ایرانی وسه گونه موش واقعی شامل موش خانگی، موش سیاه(کشتی، سقف) و موش قهوه ای(فاضلاب، نروژی) شناسایی شدند. در شهر بندرعباس بیشترین مشاهده مربوط به موش قهوه‌ای بود.

"مهران شاهی" وجود پناهگاه، آب و غذا را عامل ازدیاد نسل موشها دانست و افزود: شواهد نشان می‌دهد که در شهر این سه عامل برای موش‌ها مهیا است. همچنین عدم وجود عوامل کنترل کننده از قبیل دشمنان طبیعی و برنامه مبارزه(شیمیایی و مکانیکی) باعث افزایش جمعیت موش و حتی طغیان آنها شده است.

وی درباره راههای مبارزه با موش تصریح کرد: با انجام ارزیابی، بررسی و مطالعه علمی و اصولی، روش مبارزه را باید انتخاب كرد. چون عوامل بسیاری بر انتخاب روش مبارزه می‌تواند تاثیر گذار باشد؛ که بطور قطع در صورت عدم توجه به آنها، موفقیت کامل حاصل نخواهد شد. بطور کلی بهترین روش در حال حاضر، اجرای برنامه مدیریت تلفیقی مبارزه با موش در سطح شهر بندرعباس است ( یعنی استفاده از چند روش همزمان).

او در پایان تدوین یک برنامه دقیق بلندمدت کنترل موش با همکاری سازمان‌ها و بخش‌های مرتبط به خصوص شهرداری را در مبارزه و کنترل ازدیاد جمعیت این جونده‌ی موذی موثر دانست.

موش‌های نروژی یکی از گونه‌هایی هستند که با کشتی‌ها به سراسر دنیا سفر کرده‌اند، در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این جوندگان باهوش بروز خطر را به هم نوعان خود اطلاع مي‌دهند و با خورده شدن سم توسط تعدادی از آنها بقیه از خوردن طعمه‌های سمی خودداری می‌کنند پدیده‌ای که به پس زدن سم موسوم است. این موشها معولا شب‌ها برای یافتن آب وغذا از مخفیگاه خود بیرون می‌آیند و عدم آب و غذای کافی و ازدیاد جمعیت دلیل دیده شدنشان در روز است.

اگر تعداد رویت شدن موش‌ها را در روز در عدد بیست ضرب کنیم می‌توانیم تخمینی از تعدادشان در محل داشته باشیم.بنابراين با توجه به اینکه موشهای نروژی در هر زایمان بین شش تا 12 موش به دنیا می‌آورند و هر موش ماده حدود چهار زایمان در سال دارد مشخص است جمعیت موشها در بندرعباس از آنچه دیده و تصور می‌شود بیشتر است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بيان اینکه حوزه بهداشت محیط در مقابل از بین بردن جوندگان محیط شهری هیچ مسوولیتی ندارد، به خبر نگارایسنا، گفت: بر اساس ماده 9 از آیین نامه بهداشت محیط این حوزه تنها مسوولیت نظارت بر عملکرد شهرداری و یا هر دستگاه دیگر را در راستای از بین بردن جوندگان به ویژه موش‌ها دارد.

"حسین‌عیدی" افزود: مسوولیت این حوزه در قبال جوندگان تنها آموزش و اطلاع رسانی است که تاکنون برنامه هایی در این رابطه انجام داده است. مرکز بهداشت تاکنون بارها در شورای بهداشت شهرستان در مورد جوندگان و موش‌ها اخطار خود را داده است اما باید توجه داشت که شهرداری در این رابطه مسوول است.

وی تاکید کرد: جمع‌آوری نامناسب زباله، دفع نادرست فاضلاب و زیبا سازی محیط شهری بدون رعایت موارد کارشناسی و بهداشتی باعث وجود موش‌ها در شهر بندرعباس شده است که با رعایت این موارد 70 درصد موش های شهر از بین می‌روند.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،خاطر نشان کرد: حوزه بهداشت محیط تاکنون دو طرح از بین بردن موش‌ها را در شهر اجرا کرده اما همچنان وضعیت جوندگان در شهر بندرعباس خطرناک است و شهرداری باید هر چه سریعتر در این مورد اقدام کند.

عیدی درباره خرید و تحویل سم مناسب به شهرداری به عنوان ارگان اجرایی، تصریح کرد: هیچ درخواستی مبنی بر خرید سم از سوی این ارگان صورت نگرفته است بنابراين تا تقاضایی نباشد عرضه‌ای هم وجود نخواهد داشت.

متاسفانه در طرح‌های شهری همیشه کمترین هزینه و آسان‌ترین راه انتخاب می‌شود غافل از آن که این صرفه جویی در هزینه شاید در ظاهر تحسین‌آمیز باشد اما در نهایت باعث بروز مشکلاتی از این دستمي‌شود که جبران آن تنها با هزینه‌هایی هنگفت جبران می‌شود. به طور مثال در مشکل موش‌ها پمپاژ آب در جويها و مسیل‌های شهر هم از رکود و تعفن آب و هم از ایجاد پناهگاهی مناسب برای موشها جلوگیری می‌شد ضمن اينكه دقت در استفاده از نوع مناسب سنگ یا شیوه‌ی قراردادن آن در ساحل مانع از بوجود آمدن پناهگاهی جهت تولید مثل و ازدیاد نسل موش‌ها می‌شد، كه اين اقدامات به مراتب کم هزینه تر از حل مشکلی است که پیش رویمان قرار دارد. الگو برداری صحیح از شهرهای بندری دنیا و استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان محیط زیست در طرح‌های اجرایی می‌تواند ضمن پیشگیری از رخ دادن چنین مشکلاتی جلوگیری کند اما تاکنون در طرح های اجرایی از عمل کردن به دیدگاه های زیست محیطی از جانب مجریان خودداری شده است و تنها زمانی متوجه این کوتاهی می شویم که کار از کار گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نيز در همین رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: با توجه به تعداد زیاد جوندگان و زیست آنها در پارکها و کنار دریا؛ این جوندگان محیط زیست شهری را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین پناهگاههای این جوندگان کنار دریا و ساحل است که در زمان اجرای طرح بلوار ساحلی سازمان محیط زیست خطرات احتمالی در این رابطه را گوشزد کرده بود.

"مجید وفادار" اظهار کرد: محیط زیست در راستای جلوگیری از به وجود آمدن موش‌ها پیشنهادهایی را ارائه کرده اما متاسفانه هیچ کدام بررسی و اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه با اینکه بندرعباس دروازه‌ی ورود موشهاست این شهر به پایتخت و یک کلونی برای آنها بدل شده است که هر چه سریعتر باید شهرداری و ادارات ذی ربط برای از بین بردن آن اقدام کنند.

مطرح کردن یک مشکل بدون ارائه راهکار لازم تنها پاشیدن نمک روی زخمیست که سر باز کرده است. شهرداری بندرعباس ارگانیست که در حل این مشکل همواره زیر سوال بوده و ادعاهای مسوولان و رفع مسوولیت آنها و انداختن آن به عهده‌ی معاونت بهداشت در حالی است که دکتر "محمود حسین‌پور"، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس بارها آشکارا به این مشکل اشاره كرده و با ارائه ی طرحی خواستار مبارزه‌ی جدی با موشها و جوندگان شهری شده است. باید توجه داشت مشکل بوجود آمده مشکل تمام شهروندان بندرعباسی است.

در حال حاضر ضرورت تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری، معاونت بهداشت، محیط زیست و فرمانداری احساس می‌شود. انجام کار کارشناسی و تعیین نوع مبارزه نخستین گام در مبارزه‌ی اصولی با این جوندگان محسوب می‌شود مبارزه‌ی بیولوژیک و استفاده از حیواناتی چون گربه، سگ، جغد و سمور و پرندگان شکاری برای از بین بردن موش‌ها در بخش حاشیه‌ای شهر، مبارزه‌ی مکانیکی و بستن راههای نفوذ و دست‌یابی موش‌ها به آب و غذا در مناطق ساحلی و مبارزه ی شیمیایی در تمام نقاط شهر می‌تواند مبارزه‌ای چند گانه و مناسبی علیه موش‌ها باشد اما در مبارزه‌ی شیمیایی انتخاب نوع سم و میزان جذب این مواد از طریق خاک و آب می‌تواند مهمترین عامل در انتخاب باشد. در مبارزه‌ی شیمیایی بهره‌گیری از دیدگاههای کارشناسان بهداشت و محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. تا در استفاده از سم بیش از این به محیط زیست آسیب نرسد. دیدگاه‌هایی که اگر زودتر از این مورد توجه قرار می‌گرفت شاید عمق مشکل کمتر از حال حاضر بود.

نگارنده این گزارش اظهار نظرهای مسوولان شهرداری و بهداشتی و زیست محیطی را از این رو در امتداد هم قرار داده است تا قیاسی برای مردم و مسوولان باشد. حل معضل موش‌های بندرعباس از اولویت های اجرایی این شهر است اما همانگونه که شاهدیم هیچ تحرک موثری از سوی مسوولان صورت نگرفته است. امید است مسوولان هر چه زودتر برای رفع این مشکل و رضایت شهروندان تدبیری اتخاذ کنند.



کوفی عنان عازم دمشق می‌شود
به گفته «جهاد المقدسی» هدف از سفر عنان به دمشق گفت‌و‌گو با مقام‌های سوریه درباره طرح شش ماده‌ای است که برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور پیشنهاد کرده است.
سخنگوی وزرات خارجه سوریه اعلام کرد که «کوفی عنان» نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه دوشنبه – فردا- عازم دمشق می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته «جهاد المقدسی» هدف از سفر عنان به دمشق گفت‌و‌گو با مقام‌های سوریه درباره طرح شش ماده‌ای است که برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور پیشنهاد کرده است.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که عنان در گفت‌و‌گو با روزنامه «لوموند» فرانسه گفته است که به‌رغم تلاش‌های زیاد برای حل بحران سوریه به طور مسالمت‌آمیز و سیاسی، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که در این زمینه موفق نبوده‌ایم و هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که بتوانیم موفق شویم.

وی درباره نقش روسیه نیز گفت که سیر حوادث فقط به روسیه ختم نمی‌شود.

/>طرح‌های ارزانی مرغ شکست خورد
اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.
در حالی که مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تومان تخلف است، قیمت‌ها این روزها در بازار تهران به کیلویی 5700 تا 7 هزار تومان رسیده و قیمت‌های دستوری جواب نداده است.

به گزارش فارس، در حالی مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تخلف است اما ظاهراً قیمت مرغ قصد پایین آمدن ندارد. هرکیلوگرم مرغ این روزها در بازار تهران به حدود 7 هزار تومان هم رسیده و کسی هم با این به اصطلاح تخلف
برخورد نمی کند.

آنچه مسلم است قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه مدت بازار را به صورت دل‌به‌خواهی پیش برد اما برای ایجاد ثبات در قیمت نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده تولید است.

اما قیمت‌های 4700 و 5200 تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود 7 هزار تومان است از کجا آمده است؟ دولت طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاده روزانه 300 تن مرغ به قیمت 4700 تومان به بازار تزریق کنند و بقیه تولید کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت 5200 تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه؟ واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود 800 الی 1000 تن است و این میزان تنها در صورت اجرا یک سوم نیاز را می‌تواند برآورده کند.

اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.

همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت 500 تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ 4700 تومانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشده است.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اگرچه از آغاز توزیع 200 هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده اما گزارش‌ها حاکی است هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است.

به هر حال هیچکدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشد اما آنچه مسلم است مولفه‌های بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برایند آنها منجر به تثبیت و متعادل‌سازی قیمت‌ها شود و گرنه قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های سطحی اگرچه با موفقیت هم همراه باشد تنها مسکن و کوتاه مدت خواهد بود.


طرح‌های ارزانی مرغ شکست خورد
اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.
در حالی که مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تومان تخلف است، قیمت‌ها این روزها در بازار تهران به کیلویی 5700 تا 7 هزار تومان رسیده و قیمت‌های دستوری جواب نداده است.

به گزارش فارس، در حالی مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تخلف است اما ظاهراً قیمت مرغ قصد پایین آمدن ندارد. هرکیلوگرم مرغ این روزها در بازار تهران به حدود 7 هزار تومان هم رسیده و کسی هم با این به اصطلاح تخلف برخورد نمی کند.

آنچه مسلم است قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه مدت بازار را به صورت دل‌به‌خواهی پیش برد اما برای ایجاد ثبات در قیمت نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده تولید است.

اما قیمت‌های 4700 و 5200 تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود 7 هزار تومان است از کجا آمده است؟ دولت طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاده روزانه 300 تن مرغ به قیمت 4700 تومان به بازار تزریق کنند و بقیه تولید کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت 5200 تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه؟ واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود 800 الی 1000 تن است و این میزان تنها در صورت اجرا یک سوم نیاز را می‌تواند برآورده کند.

اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.

همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت 500 تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ 4700 تومانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشده است.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اگرچه از آغاز توزیع 200 هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده اما گزارش‌ها حاکی است هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است.

به هر حال هیچکدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشد اما آنچه مسلم است مولفه‌های بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برایند آنها منجر به تثبیت و متعادل‌سازی قیمت‌ها شود و گرنه قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های سطحی اگرچه با موفقیت هم همراه باشد تنها مسکن و کوتاه مدت خواهد بود.


طرح‌های ارزانی مرغ شکست خورد
اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.
در حالی که مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تومان تخلف است، قیمت‌ها این روزها در بازار تهران به کیلویی 5700 تا 7 هزار تومان رسیده و قیمت‌های دستوری جواب نداده است.

به گزارش فارس، در حالی مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تخلف است اما ظاهراً قیمت مرغ قصد پایین آمدن ندارد. هرکیلوگرم مرغ این روزها در بازار تهران به حدود 7 هزار تومان هم رسیده و کسی هم با این به اصطلاح تخلف برخورد نمی کند.

آنچه مسلم است قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه مدت بازار را به صورت دل‌به‌خواهی پیش برد اما برای ایجاد ثبات در قیمت نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده تولید است.

اما قیمت‌های 4700 و 5200 تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود 7 هزار تومان است از کجا آمده است؟ دولت طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاده روزانه 300 تن مرغ به قیمت 4700 تومان به بازار تزریق کنند و بقیه تولید کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت 5200 تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه؟ واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود 800 الی 1000 تن است و این میزان تنها در صورت اجرا یک سوم نیاز را می‌تواند برآورده کند.

اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.

همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت 500 تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ 4700 تومانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشده است.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اگرچه از آغاز توزیع 200 هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده اما گزارش‌ها حاکی است هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است.

به هر حال هیچکدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشد اما آنچه مسلم است مولفه‌های بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برایند آنها منجر به تثبیت و متعادل‌سازی قیمت‌ها شود و گرنه قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های سطحی اگرچه با موفقیت هم همراه باشد تنها مسکن و کوتاه مدت خواهد بود.


طرح‌های ارزانی مرغ شکست خورد
اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.
در حالی که مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تومان تخلف است، قیمت‌ها این روزها در بازار تهران به کیلویی 5700 تا 7 هزار تومان رسیده و قیمت‌های دستوری جواب نداده است.

به گزارش فارس، در حالی مسئولان اعلام می‌کنند فروش مرغ بیش از 5200 تخلف است اما ظاهراً قیمت مرغ قصد پایین آمدن ندارد. هرکیلوگرم مرغ این روزها در بازار تهران به حدود 7 هزار تومان هم رسیده و کسی هم با این به اصطلاح تخلف برخورد نمی کند.

آنچه مسلم است قیمت‌های دستوری در بازار شکننده است و اگرچه بتوان به صورت مقطعی و کوتاه مدت بازار را به صورت دل‌به‌خواهی پیش برد اما برای ایجاد ثبات در قیمت نیازمند تنظیم تمام مولفه‌های موثر در قیمت هستیم که یکی‌ از آنها نهاده تولید است.

اما قیمت‌های 4700 و 5200 تومانی مرغ در حالی که قیمت بازار حدود 7 هزار تومان است از کجا آمده است؟ دولت طی قراردادی با دو شرکت معروف قرار شده در قبال تامین نهاده روزانه 300 تن مرغ به قیمت 4700 تومان به بازار تزریق کنند و بقیه تولید کنندگان هم در یک قیمت دستوری باید مرغ را به قیمت 5200 تومان عرضه کنند که بیشتر از آن تخلف خواهد بود.

گذشته از اینکه این شرکت‌ها واقعا این میزان را به بازار تزریق کردند یا نه؟ واقعیت این است که نیاز روزانه مصرف مرغ تهران حدود 800 الی 1000 تن است و این میزان تنها در صورت اجرا یک سوم نیاز را می‌تواند برآورده کند.

اخیرا دولت اعلام کرده است به ازای تحویل یک کیلوگرم مرغ 4700 تومانی از سوی مرغدار 2.5 کیلوگرم خوراک به آنها تحویل می‌دهد که به دلیل تفاوت زیاد قیمت خوراک دولتی و آزاد میل به فروش در بازار سیاه بیشتر شد و موجب کاهش مرغ و خوراکش نشد.

همچنین از سوی دولت پیشنهاد پرداخت 500 تومان یارانه به تحویل دهندگان مرغ 4700 تومانی داده شد که آن هم با استقبال مرغداران مواجه نشده است.

همچنین شرکت پشتیبانی امور دام اگرچه از آغاز توزیع 200 هزار تنی کنجاله در استان‌ها خبر داده اما گزارش‌ها حاکی است هنوز این توزیع به مرحله اجرا در نیامده است.

به هر حال هیچکدام از این مسیرهایی که دولت در پیش گرفت موجب پایین آمدن قیمت مرغ در بازار نشد اما آنچه مسلم است مولفه‌های بازار باید به نحوی تامین و تنظیم شود که برایند آنها منجر به تثبیت و متعادل‌سازی قیمت‌ها شود و گرنه قیمت‌های دستوری و مدیریت‌های سطحی اگرچه با موفقیت هم همراه باشد تنها مسکن و کوتاه مدت خواهد بود.

مشرق نوشت: پژو قصد دارد مدل کاملا جدید ۲۰۸ را ارایه کند که در آینده نزدیک جایگزینی برای مدل ۲۰۷ خواهد بود.

همچنین انتظار می رود این مدل تازه با موتور بنزینی ۳ سیلندر کوچک ۱٫۶ لیتری با توان ۱۴۰ اسب بخار ارایه شود.

پژو ۲۰۸

۲۰۸ کاملا جدید با ساختاری سبک تر مجهز به سیستم stop/start به عنوان یک خودرو داخل شهری با مصرف سوخت کمتر در نظرگرفته شده است.



مدل معمولی ۱۸٫۰۰۰ پوند و مدل مسابقه ۲۳٫۰۰۰ پوند قیمت گذاری شده است ومی تواند رقیب جدی برای رنو Clio باشد .

باید منتظر بود با انتشار نخستین آلبوم کامل حبیب، کم کم زمینه برگزاری کنسرت این خواننده در ورزشگاه آزادی فراهم شود؛ کنسرتی که به قول خودشان اگر ۱۰ شب نیز برگزار شود، ۱۰۰ هزار نفری آزادی خالی نمی‏شود.
بالاخره نخستین آهنگ داخلی حبیب محبیان پس از انقلاب اسلامی ایران منتشر شد تا این خواننده لس‌آنجلس نشین نخستین سدشکن بازگشت به ایران و حضور در فضای مجاز موسیقی ایران باشد و «مرد تنهای شب» مقدمه‏ ای باشد بر حضور چهره‏هایی چون معین و بیژن مرتضوی در موسیقی ایران تا لابد آنها نیز همچون حبیب، شروع طوفانی در حوزه دفاع مقدس داشته باشند.

به گزارش فرهیختگان، حبیب علاوه بر خوانندگی،آهنگسازی و ترانه سرایی هم می‌کند. در نوازندگی گیتار هم متبحر است و از معدود خوانندگانی است که در کارهایش از گیتار دوازده سیم استفاده می‌کند. آلبوم‌های مختلفی از او منتشر شده؛ دو آلبوم اول او با نام‌های «مرد تنهای شب» و «سلام همسایه» که قبل از انقلاب منتشر شدند ریتمی آرام داشتند و بیشتر آهنگ‌های آن غمگین بودند.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، حبیب همچون بسیاری از خوانندگان به اروپا و آمریکا مهاجرت کرد تا از سال ۱۳۶۰ به بعد که حبیب به لس‌آنجلس رفت سه آلبوم به نام‌های «آفتاب مهتاب»، «خورشید خانوم»، «آخه عزیزم»... و همراز را منتشر کرد. بعد از آن او «آلبوم‌های صفر»، «بزن باران»، «کویر باور»، «خداوندا» و «خانه کوچک» را منتشر کرد و در دو آلبوم بعدی خود پسرش را هم به عرصه خوانندگی وارد کرد که در آنها - «جوونی» و «خودشه» - بیشتر ریتم تند و امروزی مورد استفاده واقع شده بود. آخرین آلبومش «ایران بانو» است که در آن همه جور سبکی وجود دارد. ضمنا او سال گذشته کتابی هم منتشر کرد که در آن تمامی اشعارش چاپ شده بود.

حبیب که در کارهایش گاه مواضع اجتماعی را هم دنبال می‌کند، در مصاحبه‌ای که سال گذشته داشته دیدگاهش را این طور بیان می‌کند: «مسجد باید باشد اما مشروبخواری هم باشد. باید مردم آزاد باشند که حرف‌شان را بزنند. ایران تنها جایگاه آخوندها نیست. در ایران جوان‌ها هستند که دارند این مملکت را می‌گردانند. یک مغزهایی هستند که اصلا استثنایی هستند. متأسفانه بعضی‌هایشان می‌زنند بیرون. ولی وطن‌پرست هم زیاد داریم. نمونه‌اش همین ماهواره که فرستادند فضا.»

و البته با تمام این اظهارات تیز و برنده، او به هر حال جزو معدود خواننده‏‌هایی بود که کار سیاسی علیه نظام نخوانده بود و خودش یا اقوام درجه یکش جزو گروه‏های ضدانقلاب همچون منافقین و سلطنت طلبان نبودند و به همین دلیل دولت ریسک کرد و از آمدن وی به ایران حمایت هم کرد و مقابل انتقادات ایستاد.

باید منتظر بود با انتشار نخستین آلبوم کامل حبیب، کم کم زمینه برگزاری کنسرت این خواننده در ورزشگاه آزادی فراهم شود؛ کنسرتی که به قول خودشان اگر ۱۰ شب نیز برگزار شود، ۱۰۰ هزار نفری آزادی خالی نمی‏شود.

قسمتی از متن آهنگ حبیب بدین شرح است:

شب تاریک و سیاه / زندگیم تموم نمیشه
صدای آتیش و ترکش، توی گوشم / همیشه
بوی تند گاز خردل، می پیچه تو خاطراتم
نفسم داره می‌گیره، آخرین / لحظاتم
صدای تیر و گلوله، کابوس تمام / شبهام
یاد بچه ها می‌ا‌فتم، ای خدا من چرا تنهام؟
گلای سرخ شقایق، زخمی و خسته و بی‌جون

حال و هوای هر مراسمی اقتضاهای خودش را دارد و لزومی ندارد تمام آن عینا از صدا و سیما پخش شود؛ باید افرادی بنشینند و بخش‌هایی از این‌ها را كه قابل استفاده در فضای عمومی هست، برای پخش جدا كنند.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب: بیشتر از یك ساعت به اذان مغرب مانده، اما اعلام می‌كنند حسینیه پر شده. بقیه باید بیرون بنشینند. نزدیك 20 سال است كه این اتفاق تكرار می‌شود؛ فاطمیه و محرم. اما باز هم فرقی نمی‌كند. خیلی‌ها ساعت‌ها زودتر خودشان را به محل مراسم می‌رسانند، بلكه چند ساعتی را در كنار رهبرشان اقامه عزا كنند. تمام شیرینی این سختی هم به همین است؛ حتی اگر ناچار شوند ساعت‌ها سرپا بایستند و آخر هم مجبور شوند در هوای سرد پاییز و زمستان، در فضای باز بنشینند. همه می‌دانند كه ظرفیت حسینیه امام خمینی(ره) محدود است و فقط قسمت عده كمی می‌شود. هزاران نفر مجبورند بیرون از حسینیه بنشینند. و این هزاران نفر، هرسال بیشتر می‌شود.

خیلی‌ها به هر دری می‌زنند، بلكه بتوانند راهی به حسینیه باز كنند، اما حسینیه پر شده است و ناچار، می‌نشینند به انتظار. انتظار این كه نماز تمام شود و جمعیت سرازیر شود به جلوی حسینیه برای دیدن رهبر و نصف حسینیه خالی شود و درها را دوباره باز كنند و عده‌ای را به داخل راه بدهند.

خیلی‌ها هم با موضوع كنار می‌آیند. در همان فضای بیرون حسینیه می‌نشینند. توی خیابان‌های اطراف؛ توی مدرسه‌های جنب بیت رهبری. فضاهایی كه سال به سال امكاناتش بهتر می‌شود. از برگزاری نماز جماعت مستقل گرفته تا پرده و ویدئو پروژكتور. چندسالی هم هست كه بخش‌هایی را با برزنت پوشانده‌اند تا بخاری‌های بزرگ گازی بتواند كمی جلوی سرما را بگیرد. هرچند كه چاره‌ای برای زمین سرد و باد و باران نیست. هرچند كه این بخش‌ها هم حداكثر جمعیتی در حد حسینیه را پوشش می‌دهند. هرچندكه باز هم هزاران نفر ناچارند در فضای باز بنشینند. همان هزاران نفری كه هر سال بیشتر می‌شوند.

همسایه‌ها هم كم‌كم عادت كرده‌اند به این وضع؛ به شلوغی و مشكلاتش. گرچه برایشان یكی دو پاركینگ، بیرون محوطه عزاداری در نظر گرفته‌اند تا ازدحام جمعیت، مانعی برای ترددشان ایجاد نكند. گرچه هرشب، بعد از برنامه‌ها هم برایشان شام می‌برند. اما به هر حال نمی‌شود گفت همه مشكلات رفع شده. پس چاره‌ای نیست جز عذرخواهی‌های مكرر مسوولین بیت از آنها. كاری كه هر سال و در شب آخر هر برنامه تكرار می‌شود. بعضی وقت‌ها هم كه دعوتشان می‌كنند تا افطاری كنار هم بخورند و رهبر با آن‌ها هم‌كلام شود.

اذان كه می‌شود، كمی از ازدحام و همهمه جمعیت كم می‌شود. هركس سعی می‌كند خودش را به نزدیك‌ترین نماز جماعت برساند و كم‌كم همان‌جا جاگیر می‌شود. بعد از نماز، شعارها شروع می‌شود. همان شعارهای همیشگی كه البته بعد از فتنه پارسال، داغ‌تر شده و خالص‌تر.

و ناگهان همه برمی‌خیزند و جمعیت متراكم، موج می‌خورد به سمت جلوی سالن. فرقی هم نمی‌كند كه داخل حسینیه باشند یا زیر برزنت یا در فضای باز. مرد و زن ندارد. شعارها به هم می‌ریزد. هركس حرف دلش را می‌زند. رهبر آمده است. كمی طول می‌كشد تا دوباره شعارها یكی شود و منظم؛ اما وقتی منظم شد، انگار دیوارها می‌لرزد!

اولین مداح، روضه‌اش را شروع می‌كند. جدای از مداحی، آرام كردن جمعیت و نشاندن آنها از وظایف این مداح است. هرچقدر هم كه در كارش موفق باشد، تا دقایقی نمی‌تواند جلوی «سركشی» مردم را بگیرد. مردم «سر»شان را می‌كشند بلكه رهبرشان را ببینند. فرقی هم نمی‌كند توی حسینیه باشند یا زیر برزنت یا فضای باز، برای دیدن رهبر از توی پرده نمایش یا حتی تلویزیون. چشم خیلی‌ها با همین نگاه‌ها بارانی می‌شود.

حالا نوبت سخنران است. سخنران‌هایی كه علاوه بر ذكر مصیبت، سعی می‌كنند مسائل روز را هم مطرح و بعضا با وقایع تاریخی شبیه‌سازی كنند. خیال مستمع هم راحت است كه علاوه بر كاردانی سخنران، فضای جلسه نیز اجازه هرنوع حرف‌زدنی را به سخنران نمی‌دهد. آنها می‌دانند كه رهبر منبع حرف‌ها و احادیث را از آنها خواهد پرسید. پس ناچارند با مطالعه در جلسه حاضر شوند.

این اتفاق برای مداح بعد از سخنران هم می‌افتد. او هم می‌داند كه اینجا جلسه شخصی و هیات هرروزه‌اش نیست. پس باید اشعارش را حساب شده بخواند و به سینه‌زنی سنگین اكتفا نماید؛ اصلا خیلی‌ها به همین خاطر می‌آیند بیت رهبری. برای این كه حرف حساب بشنوند و صادقانه اشك بریزند و بر سر و سینه‌شان بزنند.

از محرم امسال، موضوع جدی‌تر هم شده. از همان شب اول كه رهبر انقلاب، آقای ضرغامی را وسط مداحی صدا كردند و جلوی جمعیت نكاتی را به او تذكر دادند و گفتند: «حال و هوای هر مراسمی اقتضاهای خودش را دارد و لزومی ندارد تمام آن عینا از صدا و سیما پخش شود؛ باید افرادی بنشینند و بخش‌هایی از این‌ها را كه قابل استفاده در فضای عمومی هست، برای پخش جدا كنند.»

چندسال پیش هم، ایشان در دیدار با مسئولان صداوسیما درباره پخش برنامه های عزاداری در رسانه ملی اینطور گفته بودند: «براى مراسم دينى، اعياد و عزاداری‌ها برنامه‌ریزی هوشمندانه بشود... اگر برنامه‌هاى دينى، خوب ادا شود، فايده دارد؛ اما اگر بد ادا شود، خنثى نيست؛ نتيجه‌ی بد دارد! مثل داستان آن مؤذن بد صدا.»

اصلا همه اتفاقات این جلسه خاص است. هر اتفاق كوچكی در آن، كلی حرف و حدیث درست می‌كند. از همین صدا كردن آقای ضرغامی بگیر تا آمدن یا نیامدن این شخصیت و آن مسوول. مردم حواسشان به خیلی چیزها هست و البته بازار شایعه هم داغ. كافی است یك نفر رفتار خاصی بكند تا برای فردا، نقل پچ‌پچ‌ها مهیا شود.

دعاهای مداح تمام شده و نشده، اتفاقات اول جلسه تكرار می‌شود. همه می‌دانند تا دقایقی دیگر رهبر از مجلس خارج می‌شود، پس دوباره روی پا بلند می‌شوند تا بار دیگر امامشان را ببینند. مداح هم باید تمام تلاشش را بكند كه شور سینه‌زنی را سرد كند تا مبادا جمعیت به جلوی حسینیه هجوم ببرد و مشكل امنیتی پیش بیاید.

دعاهای مداح كه تمام می‌شود، رهبر برای مردم دست تكان می‌دهد و از حسینیه خارج می‌شود. جمعیت روی زمین می‌نشیند تا سفره‌ها پهن شود برای شام. بیرونی‌ها شامشان را همان وسط سینه‌زنی گرفته‌اند تا زودتر محل را تخلیه كنند و ازدحام بیش از 50 هزار نفر جمعیت، مشكلی ایجاد نكند. البته خیلی‌ها خبر ندارند كه رهبر هم در ساختمانی در پشت همین حسینیه، شامش را با تعدادی از همین میهمانان می‌خورد. و بعد هم برای شركت‌كنندگان و برگزاركنندگان مراسم دعا می‌كند. مثل این دعاهای آخرین شب عزاداری امسال:
«پروردگارا دلهای ما را با انوار این شبها و یادها، منوَّر و مصفّا بگردان»
«پروردگارا دلهای ما، جان‌های ما، رفتار ما، اعمال ما را متاثر از یاد شهدای كربلا و سالار شهیدان قرار بده»
«ما را جزء یاوران آنها محسوب بفرما»
«پروردگارا به محمد و آل محمد(ص) قلب اولیاءت را از ما راضی و خشنود كن»
«پروردگارا به محمد و آل محمد(ص) ما را در عمل و در گفتار و در نیت و فكر پیرو این بزرگواران قرار ده»
«پروردگارا به محمد و آل محمد(ص) شهدای ما را با شهدای صدر اسلام و با شهدای كربلا محشور كن»
«امام بزرگوار ما را با سیدالشهداء(ع) محشور بفرما»
«قلب مقدس ولیعصر(عج) را از ما راضی و خشنود كن»
«رحم‌الله من قراء فاتحه مع الصلوات...»

محمدتقی خرسندی

فارس: مهاجم تيم فوتبال القادسيه كويت به عنوان بهترين گلزن سال گذشته ميلادي برگزيده شد.

به گزارش فدراسيون بين‌المللي آمار و تاريخ فوتبال جهان، بدر احمد الموتا در يك سال گذشته موفق شد 17 گل درسطح بين‌المللي (ملي) و در رده باشگاهي (رقابت‌هاي قاره‌اي) ‌به ثمر رساند.

پس از وي ساموئل اتوئو، مهاجم كامروني تيم اينترميلان ايتاليا با همين تعداد گل زده در رده دوم جاي گرفت. وي به علت زدن يك گل ملي كمتر، صاحب چنين جايگاهي شد.

در رده سوم داويد ويا، گلزن تيم ملي اسپانيا كه در سال گذشته حضور در دو تيم باشگاهي والنسيا و بارسلونا را تجربه كرد، با 16 گل زده قرار گرفت.

فهرست 10 گلزن برتر سال گذشته ميلادي به اين شرح است:
1- احمد بدرالموتا، القادسيه كويت، كويتي، 17 گل زده

2-ساموئل اتوئو، اينترميلان ايتاليا، كامروني، 17 گل زده

3-داويد ويا، عضو والنسيا و بارسلونا اسپانيا، اسپانيايي، 16 گل زده

4-كلاس يان‌هونتلار، شالكه آلمان، هلندي، 14 گل زده

5-يوسف ناصرال‌سليمان،كاظما كويت، كويتي، 14 گل زده

6-اديسون كاواني، ناپل ايتاليا، اروگوئه‌اي، 14 گل زده

7-ديگو فورلان، آتلتيكومادريد اسپانيا، اروگوئه‌اي، 14 گل زده

8-ليونل مسي، بارسلونا اسپانيا،‌آرژانتيني، 14 گل زده

9-خاوير هرناندز، منچستريونايتد انگليس، مكزيكي، 13 گل زده

10-علي محمد نونو، الاهلي يمن،‌يمني، 13 گل زده


 ماجراهاي روزهاي برفي!!
 

 آغوش گرم آدم برفي سرد !!
 
 
 ساقط کردن هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي

مجله پیام بهارستان ـ دفتر نهم از كشف سنگ قبر شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل صفوی در داغستان
خبر داد.

به گزارش سایت كتابخانه مجلس، این مقاله متن عربی سنگ قبر تازه­ كشف­ شدة شیخ ­حیدر صفوی، پدر شاه‌­اسماعیل اول و خواجه جمشید، برادر احتمالی شیخ­ حیدر را ارائه می­‌كند. هر دو نوشته اخیراً در داغستان و به­ ترتیب در تاباساران و كوباچی كشف شده‌اند.

صفویان آغازكننده‌ی دوره‌ی جدیدی در تاریخ ایران بوده‌اند نه تنها به عنوان شروع كننده دورة مدرن اولیه بلكه در حقیقت به عنوان یك سلسله‌ی ایرانی اصیل با تمام اصالت و فرهنگش بعد از قرن‌های پی در پی حكمرانی قدرت بیگانگان. صفویان اگرچه بعدها ترك‌ زبان شدند، یك امپراتوری پهناور به وجود آوردند ذاتاً ایرانی كه برای دوره‌ی طولانی(۱۷۳۷-۱۵۰۱ میلادی) حكمرانی كردند. در زمان این حكومت بود كه تفكر شیعه تبدیل به دین رسمی ایران شد.

با توجه به داشتن زمینه‌ی عرفانی و ربانی صفویه، در مقرشان در شهر اردبیل در اوایل قرن چهاردهم، آنان به سرعت تبدیل به یك جنبش جنگ طلب تبدیل شدند. همچنین با بهره‌ بردن از حمایت قبایل تركمن موفق شدند كه قلمرو فرمانروایی خود را بر پهنه‌ی وسیعی از سرزمین‌های شرقی گسترش دهند. از جمله اولین افراد شناخته شده‌ی صفویه، شیخ جنید (كه در ۱۴۶۰ میلادی در اردبیل به قدرت رسید) و پسرش حیدر بودند. این دو نفر برای رواج دادن مذهب خود در سیركاسیا[۶] (جنوب روسیه‌ای امروزی) و داغستان، چندین جنگ بر پا كردند.

همانند لشكركشی جنید در سال ۱۴۹۵/۸۶۳، سه مرتبه لشكركشی حیدر به مناطق كوهستانی قفقاز در سالهای ۱۴۸۸ و ۱۴۸۷ و ۱۴۸۳ موجب تسخیر سرزمین‌های تحت قلمرو شیروان شاهیان شد. لشكركشی سوم باعث جنگ با شیروان شاهیان شد و حیدر در جنگی در رجب سال ۸۹۳ (۹ جولای ۱۴۸۸) در تاباساران روی رود روباس (Rubas) در نزدیك دربند نزدیك مكانی كه پدرش جنید سی سال پیش كشته شده بود، به قتل رسید.

پیكر او در روستای الفندی‌جار (Alfandijar) در تاباساران به خاك سپرده شد. به هر حال تقریباً دو دهه بعد، پسرش شاه اسماعیل اول جسد پدرش را به مقبره‌ای در اردبیل منتقل نمود.

تمام سپاهیان شیخ حیدر به دنبال راه پدر او، شیخ جنید، در قفقاز به نبرد پرداختند كه توسط مورخین ایرانی قرن ۱۶-۱۷ به تفصیل بیان شده است.

شكی نیست كه سپاهیان و همراهان شیخ حیدر، سنگ قبری بر قبر رهبرشان نصب كرده‌اند كه تا همین اواخر هم وجود و مكان آن هم در حكایات و متون تاریخی و هم در پژوهش‌های نوین خالی بود تا این كه سه سال پیش طی یك حفاری در منطقه، سنگ قبر اولیة شیخ حیدر دارای یك نوشته به زبان عربی، در نزدیكی روستای تینیت در تاباساران در باغ یك ساكن محلی به نام آقای ج. رسولف كشف شد.

سنگ قبر یك لوح زرد- خاكستری (۲۶×۱۱۰) س می‌باشد؛ سنگ نوشته به خط نسخ و خوانا می‌باشد. ترجمه آن به صورت زیر است:

خداوند قادر مطلق گفته است: "هر نفس مرگ را تجربه می‌كند." در سال ۸۹۵ (۱۴۸۹/۱۴۹۰ میلادی) این آرامگاه مقدس ساخته شد، [مربوط به] شیخ حیدر، فرزند شیخ جنید، فرزند شیخ ابراهیم، فرزند شیخ علی، فرزند شیخ صدرالدین، فرزند شیخ صفی.

اهمیت ویژة این سنگ نوشته در مشخص كردن مكان دقیق جنگ در سال ۱۴۸۸ می‌باشد، زمانی كه حیدر كشته شد.

به گفته‌ی مردم محلی تینیت، سنگ قبر در مقبره‌ی زیبایی ساخته شده از آجر به عنوان یك بنای یادبود قرار داشت چرا كه بقایای شیخ حیدر از آنجا خارج گشته بود. آرامگاه قبل از نبرد میهن پرستی كبیر (۱۹۴۵-۱۹۴۱) توسط سپاه كفر نابود شد و از آجرهای آن برای تولید چسب استفاده شد.

از این گذشته ما قادر بودیم در سنگ قبرهای مشابهی كه متعلق به دیگر صفویه‌ها بود، سنگ قبر خواجه جمشید را كشف كنیم. خواجه جمشید احتمالاً برادر شیخ حیدر بود. این قبر در كوباچی، یك مركز مشهور جواهرسازی در داغستان پیدا شده است. سنگ قبر در ابعاد (۴۶×۴۹ س عرض و ۵۱×۶۰ س طول) ساخته شده از سنگ رس، دارای كتیبه‌ی عربی نوشته شده به خط ثلث توسط یك خطاط زبردست است.

سنگ نوشته خوانا ‌بوده اما قسمت پایین آن كه گویای تاریخ آن است، شكسته شده است. ترجمه آن به این صورت است:

[او] درگذشته است، آمرزیده و مغفور الله، سلطان خواجه جمشید خادم الله، شهید، فرزند سلطان شیخ جنید، فرزند شیخ ابراهیم، فرزند سلطان خواجه علی، فرزند سلطان شیخ موسی، فرزند سلطان شیخ صفی خداوند رحمتشان كناد...

در سال ...

این آثار نوشتاری كشف جدید در داغستان، كه تاریخ اولیه صفوی به ویژه فعالیت آنها در قفقاز شمالی را ما نشان می­دهد، نشانگر واقعیت مهم دیگری است. آنها نشان می دهند كه در قرن ۱۵ میلادی، در میان طرفداران صفویان، داغستانیان بومی زیادی شامل تاباسارانی­ها، لزگیان جنوبی، و دارگی‌های كوباچی بوده اند كه به احتمال قوی شیعه بوده‌اند. این حامیان صفویان بوده اند كه شیخ جنید، شیخ حیدر و خواجه جمشید را دفن كردند و در طول زمان بر روی قبر آنان آرامگاه ساختند.

علاو بر این، در قرن ۱۵ میلادی، صفویان دارای نفوذ زیادی در دارگین و احتمالاً در كوههای لك بوده اند. این منطقه‌ای بوده است كه در آنجا شیخ حیدر، شیروانشاه را تهدید كرد. یعنی جایی كه برادر او در آن زمان در آنجا زندگی می‌­كرد.

جهان :لیدر های طرفداران دو باشگاه سرخ و آبی در ساماندهی سکانسهای تظاهرات های خیابانی اخراجی ها نقش بسزائی داشتند.این حضور داوطلبانه و از سر علاقه به اخراجی ها با همراهی صدها و گاه بیش از دو هزار تن از مردم تهران لحظاتی بدیع را در فیلم خلق کرده است



SiteRooz.com SiteRooz.com

به آگهی رایگان گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، مرکز Tor در اطلاعیه‌ای اذعان کرده است که کاربران و جمعیت پراکندة یهودیان در ایران به این مرکز گزارش داده‌اند که نرم‌افزارهای فیلترشکن Tor, Hot Spot Shield, UltraSurf و Freegate همگی شاهد مشکلات اتصال از داخل ایران با دنیای خارج می‌باشند.
تحقیقات مرکز Tor نشان می‌دهد که میزان جریان ارتباطات از طریق ssl دچار کاهش شده و به 2 کیلوبیت در ثانیه رسیده است که در واقع می‌شود گفت عملا مسدود شده است. این مشکل شامل ssh, ssl, vpns و دیگر فناوری‌های پراکسی نیز می‌شود. در حال حاضر این مرکز بر روی اینکه چه اتفاقی دارد می‌افتد و وسایل احتمالی برای مقابله با آن، کار می‌کند.
در زیر چند نمودار آمده است که نشان‌دهنده نتایج حاصل از پرتال متریک تور می‌باشد.
کاربران ایرانی پل‌ها:

اتصالات مستقیم از ایران:

گفتنی است فیلتر شکن "تور" در مرکز تحقیقات نیروی دریایی ارتش آمریکا طراحی شده است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت : کسانی که واحدهای مسکونی خود را نگه داشته اند تا در زمان گرانی مسکن بفروشند ، مطمئن باشند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن و شهرسازی، ابوالفضل صومعلو با بیان اینکه بازار مسکن هم اکنون در ثبات و آرامش قرار دارد، تصریح کرد: برخی به انتظار گرانی مجدد در بازار مسکن نشسته اند، در حالی که چنین اتفاقی تا پایان دولت دهم و برنامه پنجم توسعه رخ نخواهد داد.

وی به ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی مهر و عقد قرارداد ساخت واحدهای مسکونی سهمیه سال 90، اشاره کرد و افزود: حتی اگر نصف واحدهای در دست ساخت نیز به بهره برداری برسد، ‌تاثیر قابل توجهی بر قیمت مسکن واجاره بها خواهد داشت.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: دولت با افزایش تولید و عرضه مسکن مصمم است ثبات بازار مسکن را همچنان که تاکنون شاهد آن بوده ایم، حفظ کند.

صومعلو ، ‌اصلاح الگوی زمین شهری، افزایش تولید ملی، افزایش اشتغال، ارتقاء عدالت اجتماعی و افزایش کیفیت ساخت و ساز را از مهمترین دستاوردهای طرح مسکن مهر ذکرکرد و گفت : در این مدت شاهد رشد آمار ساخت واحدهای مسکونی به شیوه صنعتی در کشور بوده ایم تا جایی که بیش از 80 نوع فناوری نوین از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تاییدیه های لازم را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه به صورت روزانه قیمت مصالح ساختمانی در استانها را رصد می کنیم، اظهار داشت: قیمت آهن و میلگرد از ثبات برخوردار است و با حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان باید برخی از کارخانه ها را که به شیوه های سنتی ، مصالح تولید می کنند ، حذف کرد.

اقتصاد > انرژی  - نظر به اینکه هدفمندی یارانه‌ها به دنبال اعلان عمومی «اصلاح قیمت‌ها» وارد فاز اجرایی خود شده است و از آنجا که کانون اصلی این قانون روی حامل‌های انرژی است، دانستن بهای آنچه که به سادگی مصرف می‌کنید اهمیت وافری می‌یابد. لذا لازم است فایل اکسل ضمیمه را دانلود کرده و سپس میزان مصرف خود را در کادر مخصوص وارد کنید تا در جریان قرار بگیرید که رقم پرداختی شما چه چیزان خواهد شد.

قبض برق

برای دانلود اینجا رو کلیک کنید./

یک درمانگاه تخصصی در قلب یکی از میدان های معروف پایتخت، حجامت، تزریق، پانسمان، جراحی های کوچک، پزشک عمومی، گوش، حلق و بینی و گوارش تابلوهایی بود که بر سردر درمانگاه خودنمایی می کرد، ولی نشانی از تابلوهای ورود نوزاد به این دنیا ممنوع و یا فریب دیگران به قیمت دختر بودن وجود نداشت.

به محض ورود به درمانگاه، با پرستاری حدودا 27 ساله روبه رو شدیم و با یک نگاه، متوجه ما شد. برای اینکه به آنچه در ذهنمان می گذرد، شک نکند، گفتیم با خانم «س» کار داشتیم که در پاسخ گفت: خودم هستم؛ امرتون؟ ما هم کاملا صریح و بدون رودربایسی، امرمان را گفتیم. پرستار دستپاچه ما را به اتاق خلوتی کشاند و پرسش و پاسخ ها آغاز شد... .

این ها مشاهدات خبرنگاری است که از روی کنجکاوی، چیزی را که شنیده بود، پیگیر شد.

 بنا بر مشاهدات و شنیده های خبرنگار «تابناک» اجتماعی، پرده بکارت در مدت یک ساعت، آن هم با مبلغ چهارصد تا ششصد هزار تومان توسط یک تیم چهار نفره، متشکل از پزشک متخصص زنان و زایمان و پرستار در درمانگاه ... واقع در فلکه دوم صادقیه ترمیم می شود، به گونه ای که به گفته پزشک و پرستاری که مبادرت به انجام چنین عمل خلاف شرع و قانون می کنند، امکان تشخیص ترمیمی بودن پرده بکارت 100 درصد غیرممکن است؛ حتی با معاینات پزشکی قانونی!

ترمیم پرده بکارت به صورت غیرقانونی تنها نمونه ای از اقداماتی است که توسط این درمانگاه انجام می شود و سقط جنین و وازکتومی به صورت غیرقانونی از جمله اقدامات دیگری است که در این مرکز به ظاهر قانونی انجام می شود.

برای سقط جنین نیز بسته به میزان سن جنین، مبالغ از حداقل 400 هزارتومان آغاز و تا مبالغ میلیونی قابل افزایش است.

سقط جنین، عملی خلاف قانون و شرع است که فقط در مواردی محدود و با حکم دادگاه امکان انجام این اقدام وجود دارد و در سایر موارد نه تنها اقدام خلاف قانون بوده بلکه با عاملان آن نیز به شدت برخورد قانونی می شود.

گفتنی است، انجام چنین اعمالی از سوی تیم 4 نفره در حالی صورت می گیرد که رئیس درمانگاه از انجام چنین اقداماتی کاملا بی اطلاع است.

افزایش سقط جنین غیرقانونی در کشور

چندی پیش نیز یک متخصص زنان و زایمان با هشدار نسبت به افزایش و عوارض سقط‌های غیرقانونی در کشورگفت: متاسفانه بارداری در میان گروه سنی 18 و 19 ساله کشور‌ افزایش یافته است.

دکتر ژانت مهجوری افزود: یکی از نتایج سخت بودن شرایط ازدواج برای جوانان برقراری روابط به دور از نظارت والدین و خانواده در میان برخی از جوانان است و چنانچه داوری درباره پیامدهای اخلاقی و ارزشی این روابط را مسکوت بگذاریم پیامدهای دیگر این روابط از جمله سقطهای غیرقانونی و خطرناک لزوم آگاهی بخشی به جوانان به ویژه دختران و زنان دوچندان می شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به انجام سقط جنین توسط ماماهایی که شرایط انجام آن را رعایت نمی کنند گفت: اغلب دختران و زنانی با طیف سنی ۳۰ تا ۵۰ ساله به دلیل بارداری ناخواسته و از ترس آبرو اقدام به سقط جنین می کنند و این درحالی است که این عمل عوارضی همچون پارگی رحم، نازایی ثانویه، خونریزی طولانی و سقط ناقص را موجب می‌شود.

مهجوری ادامه داد: اغلب افرادی که برای انجام سقط جنین مراجعه می‌کنند اغلب دختران و زنانی هستند که به دلیل فقر مالی و از روی ناچاری به عقد موقت تن داده‌اند. این افراد به دلیل بارداری ناخواسته، فقر فرهنگی، عدم آگاهی از روش‌های جلوگیری از بارداری نوین و ترس از آبروی خود حاضر به انجام این کار می‌شوند.

به گفته این متخصص زنان سقط جنین در شرایط و امکانات غیر بهداشتی و استریلیزه انجام می‌شود و در کنار انجام سقط‌های غیرقانونی توسط افراد ناشناس، داروها و آمپول‌های این عمل نیز در بازارهای سیاه همراه با عارضه به فروش می‌رسد که سقط ناقص را سبب می‌شود.

خطر مرگ مادر با سقط جنين غيرقانونی

كورتاژ از نظر پزشكي به معني تراشيدن جدار داخلي رحم است كه با وسيله‌اي به نام «كورت» انجام مي‌شود و معمولا داراي دو جنبه تشخيصي و درماني است و اصولا به دليل مضرات و خطرات آن سعي مي‌شود كمتر از اين روش (جز در شرايط خاص) استفاده شود.

دكتر فرشته معاون ، جراح و متخصص زنان ، زايمان و نازايي در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: كورتاژهاي تشخيصي بيشتر در مورد زناني كه دچار اختلالات و نامنظمي‌هاي پريودي هستند و بخصوص آن دسته‌اي كه داراي سن بالاي 35‌سال هستند به كار مي‌رود.

وي با اشاره به اين كه زنان با اختلال تخمك‌گذاري از قبل با يك سري پريودهاي نامنظم مراجعه مي‌كنند يا‌ آن دسته‌اي كه در آزمايش‌هاي سونوگرافي‌شان گزارش فيبرم رحمي مي‌شود، به دليل اين كه دچار يك سري اختلالات خونريزي‌هاي نامنظم هستند، پزشك جهت اطمينان از اين كه سلول‌هاي جداره داخلي رحم يا درواقع لا‌يه آندومتر آنها داراي سلول‌هاي مشكوك يا سرطاني است يا خير، عمل كورتاژ را انجام مي‌دهد تا بدين وسيله مشخص شود هيچ مشكلي وجود ندارد.

دكتر معاون با بيان اين كه اگر در سونوگرافي گزارشي از كوليك يا فيبرم‌هاي زيرمخاطي بسيار ريز وجود داشته باشد باز هم ناچار به انجام كورتاژ و عمل تخليه مي‌شوند، درخصوص كورتاژهاي درماني اظهار مي‌كند: اين نوع كورتاژ بيشتر در حاملگي‌ها انجام مي‌شود و در مواردي كه سقط جنين (به صورت سقط اجتناب‌ناپذير يا جنين در حال خروج از رحم) انجام شده است كورتاژ در سن زير 20 هفتگي صورت مي‌گيرد.

اين جراح متخصص با اشاره به اين كه كورتاژ در حاملگي‌هاي پايين‌تر از 13 تا 14 هفتگي به نام «دي‌اندسي» معروف است، ‌يادآور مي‌شود: در اين نوع از كورتاژ ابتدا بايد دهانه رحم باز شود و سپس محصولات حاملگي تخليه شود ولي در كورتاژ «دي‌ اند اي» فرد در سنين بالاي 14 هفتگي حاملگي است و استخوان‌بندي جنين تشكيل شده است.

دكتر معاون ضمن اشاره به مضرات و خطرات عمل كورتاژ عنوان مي‌كند: افراد بايد بدانند كه معمولا پزشكان در مواقعي كه جنين فاقد قلب است يا حاملگي پوچ رخ داده و جنيني تشكيل نشده از كورتاژ استفاده مي‌كنند.

وي اذعان مي‌كند: گاهي در حين كورتاژ پزشكان با مشكلات فراواني مواجه مي‌شوند كه جان مادر به خطر مي‌افتد. به عنوان مثال گاهي اوقات پزشكان در حين كورتاژ در زير بيهوشي با دهانه بسته رحم مواجه مي‌شوند و در مواقعي دهانه رحم (گردن رحم) بسته و يا زوايه‌دار مي‌شود كه با ريسك پارگي رحم مواجه مي‌شوند.

به گفته اين پزشك، بنابراين افرادي كه قصد ختم بارداري آن هم به صورت غيرقانوني را دارند، بايد بدانند كه خطرات زيادي همچون سوراخ شدن رحم، پارگي روده و بدنه عروق لگن، يا باعث خونريزي‌هاي مرگبار يا عفونت‌هاي شديد مي‌شود كه در هر دو صورت موفق به تخليه كامل نشده و بقايايي از محصولات حاملگي در رحم باقي مي‌ماند كه بايد مجددا عمل جراحي تكرار شود كه هم هزينه‌بر و هم از نظر سلامتي بسيار خطرناك است.

پيشگيري از كورتاژ

اين متخصص زنان ضمن اشاره به اين كه تمامي مراكز درماني دولتي و خانه‌هاي بهداشت، روش‌هاي پيشگيري از بارداري را به صورت رايگان در اختيار زوجين قرار مي‌دهند، خاطرنشان مي‌كند: افرادي كه در اين زمينه با پزشك خود در مشورت هستند، مي‌توانند قبل از حاملگي از مشاوره خوبي برخوردار شوند و توسط پزشك بهترين روش جهت جلوگيري از بارداري به آنها پيشنهاد شود تا بدين وسيله كمترين عارضه براي آنها ايجاد شود.

دكتر معاون مي‌افزايد: افرادي كه داراي سابقه فشارخون، وزن بالا و بيماري‌هاي عروقي هستند، نمي‌توانند از قرص‌هاي ضدبارداري استفاده كنند و اگر به طور نابجا فرد شروع به‌مصرف اين قرص‌ها كند يا بدون مشورت با پزشك مصرف آن را كنار بگذارد با عواقب خطرناكي مواجه خواهد بود.

اشتباه خطرناك

وي تصريح مي‌كند: اشتباهي كه اغلب بين عوام صورت مي‌گيرد آن است كه همه كورتاژها به يك روش صورت مي‌گيرد، در صورتي كه نوع كورتاژ بستگي به سن حاملگي دارد و اگر استخوان‌بندي جنين شكل گرفته باشد، به هيچ عنوان نمي‌توان با روش‌هاي رايج، جنين را از رحم خارج كرد و اين امر باعث لطمه زدن به مادر، پارگي رحم، عفونت و خونريزي‌هاي شديد، عوارض نارسايي دهانه رحم، چسبندگي‌هاي داخل رحم، نازايي و به جا ماندن بقاياي حاملگي مي‌شود كه هريك به تنهايي مي‌تواند خطرات جدي و حتي فوت مادر را به‌همراه داشته باشد.